Tip na výlet: Potulky nad Račou

pred 2 rokmi

Placeholder image

TRASA: Rača – Biely kríž – Dolný červený kríž – Zbojníčka – Vypálenisko – Knižkova dolina – Rača

Vydajte sa na príjemnú trasu ponad bratislavskú Raču. Uvidíte obľúbené turistické miesta a dve lesné studničky. Kráčať budete len po asfaltovej ceste takže sa vám pôjde príjemne aj keby bolo v lese mokro a blatisto. Na výlet si vyhraďte 3 až 4 hodiny, trasa je dlhá je 12,2 km.

Tento výlet sa začína na Námestí A. Hlinku v Rači. Na začiatku pôjdete po modrej turistickej značke, z námestia odbočíte doprava a začnete stúpať po modrej smerom k lesu. Ak ste išli autom, to môžete odparkovať na okraji lesa, kde je záchytné parkovisko. Z asfaltovej cesty odbočte vľavo a po príjemnom turistickom chodníku stúpajte popri asfaltke až na Biely kríž.

Hore dolinou vás povedie lesný chodník, miniete bývalú lyžiarsku lúku Slalomka. Asi po hodine sa dostanete k horárni Biely kríž. Objekt je zrekonštruovaný, budova horárne slúži i na ubytovanie, v ohrade neďaleko sa pasú zvieratká, občerstviť sa dá v dvoch bufetoch, nájdete tu aj nabíjacie stanice na e-bajky.

Z Bieleho kríža sa spustite vľavo, po druhej asfaltovej ceste, ktorá je označená červenou turistickou a cyklistickou značkou, a začnete klesať popod elektrické vedenie, smerom k Dolnému červenému krížu. Hneď pod priesekom s elektrickým vedením vpravo, asi 50 m po lesnej ceste sa na potoku Vydrica nachádza malá vodná nádrž. Ten pramení asi 300 m smerom na sever od Bieleho kríža.

V túre pokračujte ďalej po asfaltke, prejdete cez Prostredný vŕšok, kde je tiež malé jazierko v tvare podkovy, prístrešok a malá lúčka. Ďalej pod kopcom naľavo, asi 30 m od cesty sa nachádza studnička Himligárka s pitnou vodou. Odtiaľto už takmer po rovine prídete na známe piknikové miesto Dolný červený kríž.

Tu stojí kríž a navigačné smerovníky, veľký drevený prístrešok i s grilom, viacero stolov aj s ohniskami, altánok, či stôl na stolný tenis. Neďaleko, v smere výletu sa nachádza studnička Zbojníčka, tiež s pitnou vodou. Nad Dolným červeným krížom sa vypína kopec Veľká Baňa, kde je aj krátka kutacia štôlňa.

Z dolného červeného kríža sa vydajte napravo po asfaltke, prejdite ponad studničku Zbojníčku a po chvíli prídite na križovatku asfaltových ciest na Vypálenisku. Tu sa nachádza ďalší altánok so stolmi. Na tejto križovatke si zvoľte cestu doľava a začnete klesať do Knižkovej doliny. Počas klesania dlhého asi 2 km budete prechádzať popri záchytnom poldri na Banskom potoku, či popri miestnom amfiteátri a kúpalisku. Na križovatke miestnych komunikácii v Rači treba odbočiť doľava a Alstrova ulica vás dovedie k východiskovému bodu tejto túry.

Tip na výlet pre vás pripravil www.bratislavskykraj.sk.

Viac info a virtuálnu mapu nájdete TU: https://bratislavskykraj.sk/tip-na-vylet-potulky-nad-racou-2/?fbclid=IwAR0WpUgP4Wjl2NR8LvrDqEQiHONZOhRsbdmEjVovjfEsDsECr_GeIj0sARo